(Fotó: Gordon Eszter)
A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat (NGYSZ) felkérésére hatóságok, informatikai cégek, civil szervezetek és gyerekek fogtak össze, hogy a Biztonságos Internet Nap alkalmából felhívják a figyelmet a biztonságosabb és jobb internetezés fontosságára és alapvető szabályaira. Az NGYSZ Safer Internet Programja a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézettel és az Országos Rendőr-főkapitánysággal közös sajtótájékoztatóján mutatta be az idei Biztonságos Internet Nap hazai programját.
A Biztonságos Internet Nap – Safer Internet Day (SID) – célja, hogy az Európai Unió Safer Internet Program (SIP) akciótervének keretein belül több mint 150 országban ugyanazon a napon hívja fel a figyelmet az internet előnyeire és veszélyeire, lehetőséget teremtsen és buzdítsa a gyerekeket olyan pozitív tartalmak létrehozására, melyeket később a családban, iskolában, barátokkal is tudnak használni.
Az internethasználat és -biztonság új, 21. századi tendenciái komoly fejtörést okoznak a szülőknek és a pedagógusoknak, hiszen a hagyományos, jól bevált szabályozási módszerek már nem minden esetben tűnnek életszerűnek. Ezek a gyakran kudarcként megélt tapasztalatok egyre jobban beárnyékolják az internet egyébként igen pozitív és hasznos oldalát.
Az utóbbi években a „biztonságosabb” helyett a „jobb” internet létrehozására került a hangsúly. Ezért a SID idén is közös felelősségünkre fókuszál: mindannyiunk dolga, hogy az internetet egy jobb hellyé tegyük a magunk és egymás, de különösen a fiatalok számára. Ezért is lett 2020-ban ismét a SID szlogenje: “Együtt egy jobb internetért!”
Safer Internet Day 2020 promóciós videója: https://www.youtube.com/watch?v=M03BJFjBM3w
Az idei SID magyarországi eseménye mellé álltak: Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Digitális Jólét Program, Microsoft Magyarország Kft., Abacusan Stúdió Oktatásszervező Nonprofit Kft. és a Nemzeti Kibervédelmi Intézet.
A Safer Internet Day (SID) – Biztonságos Internet Nap hazai programjai:
A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat (NGYSZ), az Európai Unió Safer Internet Programjának (SIP) hazai konzorciumvezetője figyelemfelkeltő eseményt szervezett erre a napra a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Ludovika Főépületében, amelyen szakemberek, döntéshozók, pedagógusok, gyerekek, a sajtó, illetve a téma iránt érdeklődők vettek részt. A rendezők hazai intézményeket, gyermekvédelmi szakembereket, játékszakértőket, webes biztonsági szakembereket, de távközlési cégeket, internetszolgáltatókat, non-profit szervezeteket és multinacionális cégek képviselőit is várták az eseményre.
A téma szakértői megvitatták, hogy a fiatalok online tevékenységében mi a példaértékű, mi a hasznos, és mi nagyon káros. Tapasztalatokat cseréltek, ötleteket adtak egymásnak a krízishelyzetek megoldására.
A SID budapesti rendezvényén Kurkó Zsuzsánna, a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Safer Internet Program projektkoordinátora köszöntötte a résztvevőket, és elmondta, hogy mára már hagyománnyá vált a Safer Internet Day, vagyis a Biztonságos Internet Nap. Kiemelte, a nap célja, hogy felhívjuk a figyelmet az internet helyes használatának fontosságára, és arra, hogy ennek elsajátítása mindannyiunk közös felelőssége. Ugyanilyen fontos, hogy akárcsak a valós életben, az internet virtuális, arctalan tereiben is tiszteljük egymást. Megköszönte a Nemzeti Közszolgálati Egyetemnek, hogy a rendezvény számára a helyszínt biztosította, továbbá a Digitális Jólét Programnak, a Microsoft Magyarország Kft.-nek, az Abacusan Stúdió Oktatásszervező Nonprofit Kft-nek, hogy az esemény mellé álltak.
Kurkó Zsuzsánna beszélt a SIP 2019-es eredményeiről is. A Program oktatói tavaly több mint 30 000 felhasználóhoz jutottak el oktatásokon, foglalkozásokon, rendezvényeken keresztül. A 28 542 gyerek mellett 5714 tanárt, szülőt és döntéshozót is továbbképeztek, 220 különböző budapesti és közel 100 vidéki helyszínen, összesen 1352 alkalommal.
Az idei SID-re több érdekességgel is készültek a szervezők. A rendezvényen két kerekasztal-beszélgetést tartottak az alábbi témakörökben.
„Miért félnek a felnőttek, és miért olyan bátrak a gyerekek?” A moderátor Dr. Bányász Péter, az NKE Közszervezési és Infotechnológiai Tanszék munkatársa volt.
Meghívott beszélgetőpartnerek: dr. Farkas Attila Erik, a DGYS, a Digitális Jóléti Program állandó szakértője, dr. Ságvári Bence, az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont tudományos munkatársa, Csanak Gabriella, a Microsoft Magyarország Kft. marketing- és operációs igazgatója, Nagyné Szabó Etelka szakértő, szaktanácsadó, a Nemzeti Pedagógus Kar országos elnökségi tagja és Laboncz Márton, diák voltak.
A kerekasztal résztvevői egyetértettek abban, hogy a gyerekek eredendően bátrabbak az online térben, a szülők pedig inkább tartanak a kockázatoktól. Annak érdekében, hogy a bátorság ne vakmerőségben és valódi problémákat okozó felesleges kockázatok vállalásában nyilvánuljon meg, a szülők aktív szerepvállalására van szükség a gyerekek digitális készségeinek, médiatudatosságának fejlesztésében. A szülőknek, amennyire lehet - a pedagógusokkal együtt - a gyermekük "digitális mentorává" kell válniuk. Nem csak abban kell segíteni őket, hogy mit ne csináljanak az interneten, hanem abban is, hogy miként tudják a lehetőségeket arra használni, hogy a munkaerőpiacon sikeres, az élet egyéb területein pedig nyitott és elégedett felnőttekké váljanak.
A második kerekasztal-beszélgetés: „Hackerek és kéretlen tartalmak a világhálón” moderátora dr. Lengyel Márk ügyvéd volt, a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat tagja.
Meghívott beszélgetőpartnerek voltak: dr. Bencsik Balázs, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet vezetője, dr. Kiss Tibor, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Kar Kriminológiai Tanszék tanársegédje, Marosi-Bauer Attila CEO, Hacktivity Conference és Németh Ágnes rendőr ezredes, az ORFK Bűnmegelőzési Osztály vezetője voltak.
A beszélgetés egyik kérdése az volt, hogy az utóbbi 5-10 évben az internet általánosságban biztonságosabb hely lett-e, és biztonságosabb lett-e a gyerekek számára. A résztvevők úgy látták, hogy a világháló egyre több mindent kínál, egyre hasznosabb, de ezzel együtt egyre több kockázatot és veszélyt is rejt magában. Mit tehetnek akkor a szülők és a gyermekek? A kerekasztal résztvevőinek erre a kérdésre egyhangúan az volt a válasza, hogy a kérdés megoldását nem a technikától, hanem az emberi hozzáállástól, kapcsolatoktól remélhetjük: a gyerekek legyenek tisztában azzal, hogy muszáj minden kattintás előtt gondolkodniuk, a szülők gyermekeikre fordított figyelmét pedig az online tér egyetlen megoldása sem pótolja.
A rendezvényen a szülőknek és pedagógusoknak interaktív előadást is tartottak neves szakemberek, így dr. Ságvári Bence, az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont tudományos munkatársa: „Amikor a kevesebb több (kéne legyen). A ’sharenthood’ kockázatairól”; Perlaki Gyula, Microsoft Magyarország, Account Technology Strategist: "5 perced van még játszani!!!" és Tímár Borbála, a Magyarország Digitális Gyermekvédelmi Stratégiájának pedagógiai szakértője: „Szülőnek lenni a digitális korban” címmel. Filmvetítés és kibeszélő is volt a Digitális Jólét Program keretében általános iskolások részére. Az 5-6. évfolyam számára a téma az „Influencerek”, míg a 7-8. osztályosoknak a „Testképzavar” volt. Az előadók Pethő Áron és Halász Henrietta, a Digitális Gyermekvédelmi Stratégia NETMENTOR programjának képzői voltak.
A 2020-as Safer Internet Day programjai: https://www.youtube.com/watch?v=ReB1Ni2lqhU
A Kód Teátrum, az Abacusan Stúdió Oktatásszervező Nonprofit Kft amatőr társulata a Mazsi’s Journey című színdarabot adta elő középiskolásoknak.
A darab egy középiskolás blogger lány élményeiről, tapasztalásairól szólt. Őt is megismerhettük a darabból, és kiderült, hogy miért is kezdett bele a blog írásába. A nézők is szembesülhettek azzal, hogy a blog mögé "rejtőzés" sem véd meg az alattomos csapdáktól, kudarcoktól.
A helyszínen ki lehetett próbálni a nyertes játékokat, a Microsoft Magyarország Kft. játékait, az Abacusan robotépítést és az Óriás Lájkvadász társasjátékot is.
A SIP magyarországi konzorciuma a 2020-as Biztonságos Internet Nap alkalmából egy játékkészítő és egy videópályázatot is hirdetett hazai általános és középiskolások számára.
A játékkészítő pályázat célja az volt, hogy a gyerekek kreativitását kihasználva olyan, gyerekek által megtervezett offline játékok szülessenek, amelyekkel majd az osztályban, barátokkal, családi körben is játszani lehet. A pályázat témája: „Ismerd meg jobban a téged körülvevő kiberteret!”
A videópályázatban maximum háromperces kisfilm elkészítését kértük, mellyel a fiatal felhasználókat szerettük volna aktív fellépésre buzdítani, hogy a közösségi tér lehetőségeit és előnyeit kihasználva valós problémákra bátran merjenek reagálni, hasonlóan az influencerekhez. A beérkezett kisfilmeket szakmai zsűri értékelte, a díjátadóra a Biztonságos Internet Nap rendezvényén kerül sor, ahol a szervezők a díjazott munkákat be is mutatták. A videópályázat témája: „Másképp viselkednek-e a kibertérben a felnőttek? Ha igen, szerinted miért?”
A pályázatokra összesen közel 50 munka érkezett be az ország minden területéről. A legkreatívabb és legötletesebb alkotásokat felső tagozatos általános iskolások adták be.
A zsűri a döntését a kisfilmeknél szakmai szempontokra alapozta (tartalom, technikai megoldások, kreativitás, tudatosság megjelenítése, időkeret és a szoftver adta lehetőségek kihasználása stb.), emellett figyelembe vette, hogy a pályamunka egyéni vagy csoportos alkotás volt-e, és hogy mennyi munkát fektettek bele az alkotók. A zsűri egy-egy kategóriában nem osztott ki minden díjat, minden kategóriában csak a legjobbakat díjazták.
A videópályázat három kategóriájában összesen 330 000 Ft pénzdíjat osztottak ki.
A videópályázat díjazottjai:
Általános iskola alsó tagozat:
- Hegedüs Réka, Sztehlo Gábor Evangélikus Általános Iskola, Budapest
Általános iskola felső tagozat:
- Cserkuti Péter, Török Ignác Gimnázium, Gödöllő
- Tóth Patrik, Kőbányai Harmat Általános Iskola, Budapest
- Vad Márton, Hajdúszoboszlói Gönczy Pál Sport és Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Hajdúszoboszló
- Küzmös Alexandra Edit, Encsencs-Penészlek-Nyírvasvári Általános Penészleki Tagintézménye,
Penészlek
Középiskola:
- Peresztegi Hanna, Kőbányai Szent László Gimnázium, Budapest
- Lukácsy Bálint, Lukácsy Balázs, Gábriel Tamás, Kottán Kornél Révai Miklós Gimnázium és Kollégium, Győr, Budapest
- Toldi Bálint Gergő, Újpesti Károlyi István Általános Iskola és Gimnázium, Budapest
- Bartúcz Anna, Ceglédi Kossuth Lajos Gimnázium, Cegléd
- Palánki Áron, Fehérlófia Waldorf, Nemesvámos
- Kis Ferenc Mátyás, SZTE Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Budapest
A zsűri a döntését a játékkészítő pályázatnál szakmai szempontokra alapozta (kreativitás, élmény, grafika, játékszabály pontos leírása), emellett figyelembe vette, hogy a pályamunka egyéni vagy csoportos alkotás volt-e. A zsűri egy-egy kategóriában nem osztott ki minden díjat, minden kategóriában csak a legjobbakat díjazták.
A játékkészítő pályázat díjazottjai:
A játékkészítő pályázat három kategóriábanösszesen340 000 Ft pénzdíjat osztottak ki.
Általános iskola alsó tagozat:
- Sorosi Zalán, Sárospataki Református Kollégium Gimnáziuma, Általános Iskolája és Diákotthona, Sárospatak
- Abrakadabra csapat (5fő), Debreceni Benedek Elek Általános Iskola, Debrecen
- Balogh Borbála Liliána, Terézvárosi Erkel Ferenc Általános Iskola, Budapest
Általános iskola felső tagozat:
- Vágó Liliána, Sárospataki Református Kollégium Általános Iskolája, Sárospatak
- Vörös Levente, Szarka Zsófia, Pálinkás Márk, Szabó Dániel Zalán, Szőcs Botond, Handzó Anna Viktória, Lukács Anabella, Szent Györgyi Albert Általános Iskola, Budapest
Középiskola:
- Peresztegi Hanna, Kőbányai Szent László Gimnázium, Budapest
- 1/13S Csapat, BMSZC Petrik Lajos SZGI, Budapest
- EPIC Petric, BMSZC Petrik Lajos SZGI, Budapest
- Illyés Gréta, Leonardo Média Akadémia Gimnázium, Szakgimnázium és Általános Iskola, Nyíregyháza
A nyertesek között összesen 670 000 Ft pénzdíjat osztott ki a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat.
Minden díjazottnak ezúton is gratulálunk!