Safer Internet Day (SID) / Biztonságos Internet Nap 2016 - 2016. február 9.
A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat (NGYSZ), az Európai Unió Safer Internet Programjának (SIP) hazai konzorciumvezetője a Hewlett Packard Enterprise támogatásával figyelemfelkeltő eseményt szervezett erre a napra, amelyen szakemberek, döntéshozók, pedagógusok, gyerekek, a sajtó, illetve a téma iránt érdeklődők vettek részt. A rendezők hazai intézményeket, játékszakértőket, gyermekvédelmi szakembereket, webes biztonsági szakembereket, úgynevezett stakeholdereket (távközlők, internetszolgáltatók, non-profit szövetségek, multinacionális cégek képviselői, tanárok stb.) is meghívtak az eseményre.
A SID budapesti sajtótájékoztatóján Gonda Gábor, a Hewlett Packard Enterprise ügyvezetője, a Gyermekmentő Szolgálat tagja köszöntötte a résztvevőket, és elmondta, hogy mára tradícióvá vált a Safer Internet Day. Kiemelte, a nap célja, hogy felhívják a figyelmet az internet helyes használatának elsajátításának fontosságára. Kiemelte, hogy a szülőknek nagy felelősség, hogy gyermekeik elsajátítsák ezeket a képességeket. Fontos, hogy az ilyen alkalmakkor megbeszéljük tapasztalatainkat. A nap fénypontjaként értékelte a videóversenyt, ahol a gyerekek és fiatalok megmutathatják, hogy nekik mi a véleményük a témával kapcsolatban.
Molnár Ágnes, a Safer Internet Program koordinátora bemutatta a „Lájkvadász” című társasjátékot. Elmondta, céljuk az volt, hogy új ingyenes társasjátékuk, a Lájkvadász minél több iskolába eljusson az ország egész területén, és a diákokat az online technológiák biztonságos használatára ösztönözze. A játékot eddig több mint 75 iskolába juttatták el, és folyamatosan érkeznek az újabb igénylések. A tanárok számára segítséget nyújthat a Biztonságos Internet Nap alkalmából az Európai Unió összes országában megjelent a, „Web we want” munkafüzethez tartozó tanári kézikönyv is, melynek magyar változata letölthető a saferinternet.hu oldalról.
Beleznay Péter a Pannon Egyetem Információbiztonsági Kutató-Fejlesztő Központjának külső szakértője, a HTTP Alapítvány képviseletében élő demonstrációjában bemutatta, hogy mennyi veszély leselkedik a nem körültekintő módon internetező felhasználókra. A rendezvény hallgatósága előtt egy nyílt hozzáférési pontra (AP) felcsatlakozó "áldozat" levelezését lehallgatva és azt visszafejtve szemléltette, mennyire könnyű érzékeny adatokat - a felhasználó nevét, jelszavát vagy akár a komplett levél tartalmát - eltulajdonítani és azzal a későbbiek során visszaélni.
A téma szakértői kerekasztal beszélgetés formájában értekeztek arról, hogy a fiatalok online tevékenységében mi példaértékű, és mi nagyon káros. A kerekasztal beszélgetés címe: “Aktuális trendek a fiatalok internethasználati tevékenységében” volt, résztvevői: Gonda Gábor, a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat tagja, Hewlett Packard Enterprise ügyvezetője, Beleznay Péter, a Pannon Egyetem Információbiztonsági Kutató-Fejlesztő Központjának külső szakértője/HTTP Alapítvány, Sipőcz Csaba a Ustream fejlesztési igazgatója, Sterner Zoltán, Safer Internet oktató, az NGYSZ Pápai Oktatási Központjának vezetője és Táler Orsolya, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány vezetője. A beszélgetést moderálta: Csizmazia-Darab István, internetbiztonsági szakértő, újságíró.
(A képre klikkelve egy galéria nyílik meg.)
A kerekasztal-beszélgetésen a résztvevők megállapították, hogy aggasztó a zaklatás, a gyermekbántalmazásról készült fotók számának radikális növekedése az interneten. Kiemelték a szülők felelősségét: az oktatást a szülőkkel kell kezdeni, hogy ők továbbadhassák a gyerekeknek, ugyanakkor a szülők is tanulhatnak a gyerekektől, mert bizonyos szempontból előttük járnak. Míg a felnőtteknek eszköz az internet, addig a fiataloknak élettér. Szó esett a 20 és 30 év közötti szülőkről, akik digitális bennszülöttként internethasználati szokásaik tekintetében is példaként szolgálnak gyermekeiknek. Kiemelték, fontos a digitális technológiák fejlesztése, és hogy minél több fiatalhoz eljussanak a modern eszközök, ám fontos azok felelős használata. Szó esett az identitásproblémákról, illetve az egészséges identitás kialakításának fontosságáról, ami által komoly problémák válnak megelőzhetővé. Fontos, hogy - mint minden közösségben - az interneten is kialakuljanak, megszilárduljanak a viselkedés normái. A résztvevők megtörtént esetekkel illusztrálták az elmondottakat.
2016-ban a szervezők egy pályázatot is kiírtak a Biztonságosabb Internet Nap alkalmából
A videópályázatra idén újra jelentkezhettek a magukban tehetséget érző fiatalok háromperces kisfilmekkel animáció, rövidfilm vagy riportfilm műfajban. A kisfilmek megadott tematikája az internetbiztonság és az internetben rejlő lehetőségek bemutatása volt. A pályázatra 17 pályamű érkezett be, amelyek közül az 8 fős szakmai zsűri választotta ki a nyertes munkákat.
A zsűri döntése alapján 2016-ban az alábbi pályaműveket díjazták:
Általános iskola kategóriában:
1. |
Kódfejtők |
(Halász Bence, Antal László, Komócsin Sára, Debreceni Vörösmarty Mihály Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Debrecen) |
83 pont |
2. |
Penészlek Team |
(Varga Boglárka, Küzmös Mariann Beáta, Stefán Krisztofer, Szőnyi Krisztián, Penészleki Általános Iskola, Penészlek), |
59 pont |
3. |
Enter |
(Pintér Lilla, Horváth Eszter, Katona Máté, Szent Imre Általános Iskola, Kisnána) |
55 pont |
Középiskolai kategóriában:
1. |
Andrassy Films |
(Munkácsi Péter, Kállai Béla, Szendi Mátyás, Miskolci SZC Andrássy Gyula Szakközépiskolája, Miskolc) |
77,5 pont |
2. |
ImakeUsee |
(Szakáll Mátyás, Bibó István Gimnázium, Kiskunhalas) |
72,5 pont |
3. |
Eördegh-Gál Dávid |
(Petrik Lajos Szakközépiskola, Budapest) |
66 pont |
Különdíj:
Gamernerds |
(Farkas Kristóf, Franer Vivien, Báthori Cserne, Közgazdasági Politechnikum, Budapest) |
Felsőoktatási kategóriában:
1. |
Rózsa Gábor |
(Debreceni Egyetem, GTK - Kereskedelem és Marketing, Debrecen) |
79,5 pont |
2. |
Horváth Eszter |
(Szabad Bölcsészet szak) |
59,5 pont |
A zsűri döntését szakmai és filmes szempontokra alapozta (tartalom, technikai megoldások, kreativitás, tudatosság megjelenítése, tájékozottság növelése, pozitív alternatívák hangsúlyozása stb.), emellett figyelembe vette, hogy a pályamunka egyéni vagy csoportos alkotás-e, és hogy mennyi munkát fektettek az alkotók az elkészítésébe.